Slow learner (lembam).
Kanak-kanak yang tidak boleh mengikuti pelajaran di kelas, kurikulum, di sekolah biasa, terlalu lambat untuk mencapai satu-satu objektif pengajaran yang mudah, objektif jangka pendek dan juga mempunyai daya rangsangan serta daya pengamatan yang lemah dan rendah.
Breman 1974, murid-murid yang gagal menghadapi kerja-kerja normal sekolah untuk kumpulan sebaya mereka.
PPK 1984 mereka yang menghadapi masalah pembelajaran dalam kemahiran-kemahiran tertentu, bersikap negatif terhadap pembelajaran dan mempunyai tingkahlaku yang menjejaskan pembelajaran serta kurang sikap keyakinan diri.
Faktor-Faktor Slow Learner.
· Masalah Biologikal.
- -Kekurangan dari aspek penglihatan dan pendengaran.
- -Pergerakan terganggu.
- -Kecatatan fizikal.
- -Masalah kesihatan.
· Masalah Psikologi.
- -Kurang kecerdasan.
- -Ketidakstabilan emosi.
- -Kurang matang.
- -Pengaruh keluarga.
- -Masalah tingkahlaku.
· Masalah Persekitaran.
- -Status ekonomi.
- -Saiz keluarga.
- -Pendidikan ibubapa.
- -Pengalaman bahasa.
- -Sikap ibubapa terhadap pendidikan.
Ciri-Ciri Slow Learner.
· Kognitif.
- -Lemah tidak memahami konsep.
- -Lemah dalam penerimaan konsep baru.
- -Tumpuan perhatiannya terhad.
- -Tumpuan mudah terganggu.
- -Mudah lupa dan ingatan singkat.
- -Kurang daya cipta.
- -Lemah dalam membuat hubungkait.
- -Lemah dalam kemahiran 3M.·
· Psikologi.
- -Kurang keyakinan diri.
- -Kestabilan emosi terganggu.
- -Kurang matang.
· Ciri-ciri tingkahlaku.
- -Kurang pergaulan.
- -Bersikap kurang minat.
- -Lambat memberi tindakbalas.
- -Gagap, pelat dan sengau.
- -Mengalami gangguan kesihatan.
- -Malas untuk datang ke sekolah.
- -Kurang perbendaharaan kata.
Murid Slow Learner.
0 Ulasan:
Post a Comment