Pages

Kategori dan Ciri-Ciri Kanak-Kanak Khas Bermasalah Pembelajaran...


Slow learner (lembam).

Kanak-kanak yang tidak boleh mengikuti pelajaran di kelas, kurikulum, di sekolah biasa, terlalu lambat untuk mencapai satu-satu objektif pengajaran yang mudah, objektif jangka pendek dan juga mempunyai daya rangsangan serta daya pengamatan yang lemah dan rendah.
Breman 1974, murid-murid yang gagal menghadapi kerja-kerja normal sekolah untuk kumpulan sebaya mereka.
PPK 1984 mereka yang menghadapi masalah pembelajaran dalam kemahiran-kemahiran tertentu, bersikap negatif terhadap pembelajaran dan mempunyai tingkahlaku yang menjejaskan pembelajaran serta kurang sikap keyakinan diri.

Faktor-Faktor Slow Learner.

·        Masalah Biologikal.
  • -Kekurangan dari aspek penglihatan dan pendengaran.
  • -Pergerakan terganggu.
  • -Kecatatan fizikal.
  • -Masalah kesihatan.
·        Masalah Psikologi.
  • -Kurang kecerdasan.
  • -Ketidakstabilan emosi.
  • -Kurang matang.
  • -Pengaruh keluarga.
  • -Masalah tingkahlaku.
·        Masalah Persekitaran.
  • -Status ekonomi.
  • -Saiz keluarga.
  • -Pendidikan ibubapa.
  • -Pengalaman bahasa.
  • -Sikap ibubapa terhadap pendidikan.
Ciri-Ciri Slow Learner.

·        Kognitif.
  •  -Lemah tidak memahami konsep.
  • -Lemah dalam penerimaan konsep baru.
  • -Tumpuan perhatiannya terhad.
  • -Tumpuan mudah terganggu.
  • -Mudah lupa dan ingatan singkat.
  • -Kurang daya cipta.
  • -Lemah dalam membuat hubungkait.
  • -Lemah dalam kemahiran 3M.·   
·        Psikologi.
  • -Kurang keyakinan diri.
  • -Kestabilan emosi terganggu.
  • -Kurang matang.
·        Ciri-ciri tingkahlaku.
  • -Kurang pergaulan.
  • -Bersikap kurang minat.
  • -Lambat memberi tindakbalas.
  • -Gagap, pelat dan sengau.
  • -Mengalami gangguan kesihatan.
  • -Malas untuk datang ke sekolah.
  • -Kurang perbendaharaan kata. 
                                                           Murid Slow Learner.

0 Ulasan:

Post a Comment