Sedikit Info...
Definisi Pendidikan Khas Dalam konteks Malaysia.
Pendekatan Baru Difinisi Kanak-Kanak Dengan Keperluan-Keperluan Pendidikan Khas menekankan kepada kebolehan, kefungsian, kemahiran, perkembangan, penguasaan dan pencapaian kanak-kanak tersebut dalam kemahiran-kemahiran pengembangan ( development skill). Pendekatan baru menolak pendekatan tradisi yang menekankan kecacatan dan ketidakbolehan (medical defict model).
Penguasaan dan pencapaian dalam kemahiran-kemahiran tersebut berdasarkan kepada peringkat-peringkat kebolehan seseorang murid dan pelajar dengan keperluan pendidikan khas seperti berikut :-
- kebolehan kognitif
- perkembangan tingkahlaku sosial / perkembangan kemahiran sosial
- penguasaan bahasa lisan / pertuturan
- penguasaan membaca
- kemahiran matematik
- kemahiran pertumbuhan asas manusia
- kemahiran berdikari
- kemahiran keusahawanan
- kebolehan penglihatan
- kebolehan pendengaran
0 Ulasan:
Post a Comment